sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Lidl Liedellä



Internet ei vielä ole onnistunut syrjäyttämään ruokalehtiä ja keittokirjoja, eikä toivottavasti koskaan onnistukaan.

Saimme kutsun uuden ruokalehden julkistamistilaisuuteen. Ruotsissa Lidl aloitti Käk -nimisellä ruokalehdellään viime keväänä ja nyt Suomen Lidl alkaa julkaista neljännesvuosittain omaa ruokalehteään nimeltä Liedellä. Ensimmäinen 40-sivuinen numero on ensi viikolla noudettavissa maksutta Lidlin myymälöistä. Lehden sisällöntuotannosta vastaavat pitkällä kokemuksellaan muun muassa Maku-lehden voimakaksikkona tunnetut ruokatoimittajat Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen. Kaikkien ammattilaisten jälki lehden ulkoasussa kuvia ja taittoa myöten onkin laadukasta, eikä Liedellä -lehteä ensi vilkaisulla osaisi epäillä elintarvikeketjun markkinointikanavaksi. Pääpaino on resepteissä, mutta sisältö on muutenkin sopivan monipuolinen muistuttamatta kuitenkaan liikaa kotimaisen duopolin asiakaslehtiä.

Reseptien lisäksi Liedellä –lehti kertoo ajankohtaisista aiheista, ruokasesongin raaka-aineista ja niiden tuottajista sekä muista Lidlin yhteistyökumppaneista. Julkistamistilaisuuden vieraille tarjoiltiin herkullinen aamiainen, jonka kaikki reseptit löytyvät uudesta lehdestä. Suosittelen hakemaan lehden ja kokeilemaan. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa Liedellä -lehteä, joka ilmestynee kevään korvalla.

vasemmalta: kaupallinen johtaja Timo Hansio, ruokatoimittajat "lehden äidit" Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen, viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen ja markkinointipäällikkö Seppo Niemelä



Lidlistä kuuluu muutenkin kaikenlaista uutta. Kauppaketju on laajentamassa toimintaansa Yhdysvaltoihin ja Britanniassa koko myymäläketju on tarkoitus kaksinkertaistaa. Lisäksi Britannian Lidlit saavat ”kasvojenkohotuksen”, kun niihin tehdään satojen miljoonien puntien parannuksia aina lisähenkilökunnasta, luonnonvalon lisäämisestä ja käytävien leventämisestä vessojen ja lastenhoitohuoneiden uusimiseen. Daily Mail ehtikin jo kutsua tätä uutta myymäläkonseptia ”yläluokkaiseksi”. Taloussanomien mukaan Lidl on nyt Suomessa hyvämaineisimpien yritysten listalla numero 10 ja elintarvikekauppojen ykkönen, samalla kun Lidl on Suomeenkin suunnittelemassa noin sadan miljoonan euron investointia eli uutta logistiikkakeskusta Järvenpäähän. Hyvin menee, mutta menköön.

Paljon ruusuja Lidlille, vaikka yksi pikku juttu tulikin mieleen lehteä selatessa. Liedellä -lehden kuvat ovat kaikin puolin laadukkaat, mutta niiden osalta olisin toivonut uudelta lehdeltä ehkä hiukan enemmän omaleimaisuutta ja erottuvuutta muista. Kun samoja tunnettuja ruokakuvaajia kierrätetään uudelleen ja uudelleen lehdestä toiseen ja nämä tiedostamattaankin kopioivat toistensa tyyliä ja ideoita, kaikki ruokakuvat ”rustiikkisine” taustoineen (ja usein myös ruosteisine astioineen), sinne tänne heiteltyine muruineen, jauhopöllähdyksineen ja ruokaroiskeineen sekä muine kliseineen - ja jopa kuvien trendikäs jälkikäsittely - ovat kuin samasta muotista: Koti ja Keittiö, Maku, Viini –lehti, Glorian Ruoka ja Viini, Liedellä, ruokakuvat toistensa klooneja. Eikä se koske vain suomalaisia, vaan monia muitakin eurooppalaisia ruokalehtiä. Olisiko jollain nuoremman polven kuvaajalla uusia, tuoreempia ideoita hyviin ruokakuviin? Olisiko Liedellä –lehti kyllin rohkea rakentaakseen vallitsevasta ruokakuvausmuodista poikkeavan tyylin seuraavissa lehdissä, vai vähentääkö erilaisuus uskottavuutta ruokalehtenä?

Kun S- ja K-ryhmä valmistuttavat vain omia halpamerkkejään, Lidl tekee päinvastoin ja heitti kehään laadukkaat Deluxe-tuotteet.

4 kommenttia:

Campasimpukka kirjoitti...

Harmitti, etten voinut tulla tuohon tilaisuuteen, vaikka kutsu kävi. Olisin mielelläni nähnyt, mitä Lidlillä on sanottavaa, se on kauppaketjuni arjen ruokaostoksilla ja usein vähän juhlankin.

Tuplaespresso kirjoitti...

Ihan positiivinen tilaisuus. Tämän(kin) perusteella en yhtään ihmettele, että Lidl on Suomessa noussut hyvämaineisimpien yritysten listan kärkipäähän. Ja pitää muistaa, että ilman Lidliä meillä ei vieläkään olisi mitään kilpailua kun S ja K sovussa jakaisivat markkinat. Suomessa olisi tilaa vielä ainakin Tescolle ja parille muullekin isommalle kauppaketjulle.

Minna Vuo-Cho kirjoitti...

Minuakin vähän harmitti, kun piti mennä töihin eikä päässyt tuonne. No, lohdutukseksi pitänee hakea lehti luettavaksi ensi viikolla.

Tuplaespresso kirjoitti...

Niin siinä voi joskus käydä. Me priorisoitiin asiat niin että päästiin Lidlin aamiaiselle, mutta viikonlopun laku- ja salmiakkifestarit jäivät väliin :)